Tíz „DÖKO-s” nap Malagán
Tíz diák, tíz nap, ezer élmény
Mi ez a furcsa cím? A mobilitásunk témája a fenntarthatóság, egyfajta „ÖKO-kaland”. A résztvevők pedig DÖK-ösök, hiszen már a program kiválasztásánál fő célunk volt a diákönkormányzatiság fejlesztése. A két rövidítés összevonásából keletkezett a DÖKO…
A 2021-22-es tanév őszén hirdette meg a projektkoordinátor, Deákvarga Kinga és a DÖK-segítő tanár, Krakovszky Barbara a projektben való részvétel lehetőségét a szülők körében a Krétán keresztül. A hetedik évfolyamról toboroztuk a résztvevőket, mivel ők még a következő tanévben is az iskola tanulói lesznek, tevőlegesen hozzá tudnak járulni a tudásmegosztáshoz, ÖKO-s fejlesztésekhez.
A kiválasztás folyamata: Egy angol nyelvi szintfelmérő, valamint egy motivációs levél megírása és a közösségi munkában való részvétel pontozása után (mind az osztályfőnök, mind a DÖK- segítő tanár részéről) már meg is született az eredmény, ki lesz az a 10 diák, aki a legérdemesebb erre az útra.
Résztvevők:
- Balogh Bence 7b
- Feró Hunor 7b
- Géczi Nóra 7b
- György Hanna 7a
- Nágel Dorka 7a
- Nagy Mercédesz 7b
- Németh Adél 7b
- Rónai Eszter 7a
- Sipos Nadin 7a
- Streng Maja 7a
Helyszín: Spanyolország, Malaga
Időpont: 2022. 04. 30. – 2022. 05.10.
Fogadó iskola: Maravillas programas internacionales, Benalmadena
Partner iskola neve, nemzetisége: IES Huelin 6 évfolyamos középiskola, Malaga (spanyol)
Projekt témája: Fenntarthatósági projekt nemzetközi diákcsoportok együttműködésével, angol nyelven
Szállás: családoknál Benalmadenán
Finanszírozás: mobilitásunkat az Európai bizottság 13254 euróval támogatta.
Januártól megkezdődött a felkészülés. Némi bizonytalanságot okozott a Covid-helyzet, de bíztunk benne, hogy mire indulunk, ez már nem lesz akadály. Mindent (is) el kellett intéznünk, be kellett szereznünk, ráadásul egyidőben! Mik voltak ezek?
- utazásra való felkészülés, a szükséges dokumentumok beszerzése: személyi dokumentumok, EU Tajkártya, oltási igazolás, utas- és poggyászbiztosítás megkötése, repülőjegy vásárlása
- kulturális felkészítés, az ország történelmének, helyi adottságoknak, szokásrendnek, hagyományoknak a megismerése
- a kapcsolattartási felületek kialakítása, mind a gyerekekkel, mind a szülőkkel: Messenger, facebook csoportok, blog
- az osztálykirándulásokra vonatkozó iskolai szabályok ismertetése a házirendből
- a fogadó családokkal való viselkedési formák ismertetése: pl. segítség felajánlása ház körüli teendőkben, vacsora után csendben készülődés lefekvéshez, hangoskodás elkerülése
- előzetes zoom meeting a fogadó iskolával és a partner csoport tanáraival
- beszélgetés olyanokkal, akik részt vettek ilyen diákmobilitáson: blog figyelése és kapcsolatfelvétel az egyik környékbeli iskola kísérőtanárával és az egyik diákkal
- játékos tréningfoglalkozás a résztvevőknek: mennyire ismerem magam és a társaimat, hogyan viselkedem váratlan helyzetekben, stb.
- a feladatok konkretizálása (kinek mi lesz a feladata az úton?)
Tanulmányi munka
Hétköznapokon kb. a nap felét az iskolában töltötték a gyerekek, angol anyanyelvű tanárral. Legtöbbször csoportmunkában dolgozták fel a környezeti, fenntarthatósági problémák egyes területeit, és a megoldási lehetőségeket. Praktikus, jól áttekinthető nyomtatott tankönyvet kaptak, amit a projekt során végig használtak.
Szakmai kirándulások, látogatások
A projekttémához kapcsolódóan számos szakmai és kulturális kirándulást tettünk: Antequera városában meglátogattuk a dolmeneket, illetve a történetüket bemutató múzeumot. A Torcal de Antequera Nemzeti Parkban bejártuk a kőlabirintus „zöld túravonalát”. Malagán az Alcazaba nevű, csodálatosan helyreállított hatalmas muszlim palota-erődöt ismerhettük meg. Ellátogattunk egy közeli bio-narancsfarmra, Benalmadenán pedig a termelői piacra. Egész napos buszos városnézésre utaztunk Rondába, Andalúzia legszebb történelmi városába.
Mindenütt, amerre jártunk, megfigyelhettük az ottani gyakorlatot az újrahasznosításra, öko-gazdálkodásra és a hulladékcsökkentésre. Többek között meglátogattunk egy „fenntartható hotelt” (Premium Hotel Malaga) és egy csomagolásmentes bio-boltot.
Személyes és online konferencián is részt vehettünk a turizmus és fenntarthatóság kapcsolatáról.
Projekt-termék
A tanulók kiscsoportban videóprojektet készítettek a fenntarthatóság egy-egy területéről, angol nyelven (Life on land; Ocean pollution).
Partneriskolai kapcsolatok
A malagai IES Huelin 6 évfolyamos középiskolával megkezdtük a partnerkapcsolatok kiépítését, szakmai látogatásra hívtuk iskolánkba két tanárukat.
Visszajelzések
Az iskola, a fogadó családok elégedettek voltak a gyerekekkel, szorgalmasak és együttműködők voltak. Nyelvi szintjük megfelelt a projekt elvárásainak.
A projekteredmények hasznosulása
Alapos okunk van bízni abban, hogy a DÖK szerepe növekedni fog az iskola „zöldítésében”. A szakmai kirándulásokon tapasztaltakhoz hasonlóan az iskolakert nálunk is megvalósítható lenne. A meglévő magaságyás gondozásába bekapcsolódhatnak a tanulók, és a szelektív hulladékgyűjtést is szeretnénk magasabb szintre emelni. Nagyon tetszett mindenkinek a „csomagolásmentes” iskolai büfé, amit mi is elindíthatnánk.
A program képes-szöveges beszámolójának, blogjának elérhetősége:
https://fay-doko-malaga.webnode.hu/
- május 22. Deákvarga Kinga és Krakovszky Barbara kísérőtanárok