Tíz „DÖKO-s” nap Malagán

 

 

Tíz diák, tíz nap, ezer élmény

Mi ez a furcsa cím? A mobilitásunk témája a fenntarthatóság, egyfajta „ÖKO-kaland”. A résztvevők pedig DÖK-ösök, hiszen már a program kiválasztásánál fő célunk volt a diákönkormányzatiság fejlesztése. A két rövidítés összevonásából keletkezett a DÖKO…

A 2021-22-es tanév őszén hirdette meg a projektkoordinátor, Deákvarga Kinga és a DÖK-segítő tanár, Krakovszky Barbara a projektben való részvétel lehetőségét a szülők körében a Krétán keresztül. A hetedik évfolyamról toboroztuk a résztvevőket, mivel ők még a következő tanévben is az iskola tanulói lesznek, tevőlegesen hozzá tudnak járulni a tudásmegosztáshoz, ÖKO-s fejlesztésekhez.

 

A kiválasztás folyamata: Egy angol nyelvi szintfelmérő, valamint egy motivációs levél megírása és a közösségi munkában való részvétel pontozása után (mind az osztályfőnök, mind a DÖK- segítő tanár részéről) már meg is született az eredmény, ki lesz az a 10 diák, aki a legérdemesebb erre az útra.

Résztvevők:

  1. Balogh Bence 7b
  2. Feró Hunor 7b
  3. Géczi Nóra 7b
  4. György Hanna 7a
  5. Nágel Dorka 7a
  6. Nagy Mercédesz 7b
  7. Németh Adél 7b
  8. Rónai Eszter 7a
  9. Sipos Nadin 7a
  10. Streng Maja 7a

Helyszín: Spanyolország, Malaga

Időpont: 2022. 04. 30. – 2022. 05.10.

Fogadó iskola: Maravillas programas internacionales, Benalmadena

Partner iskola neve, nemzetisége: IES Huelin 6 évfolyamos középiskola, Malaga (spanyol)

Projekt témája: Fenntarthatósági projekt nemzetközi diákcsoportok együttműködésével, angol nyelven

Szállás: családoknál Benalmadenán

Finanszírozás: mobilitásunkat az Európai bizottság 13254 euróval támogatta.

Januártól megkezdődött a felkészülés. Némi bizonytalanságot okozott a Covid-helyzet, de bíztunk benne, hogy mire indulunk, ez már nem lesz akadály. Mindent (is) el kellett intéznünk, be kellett szereznünk, ráadásul egyidőben! Mik voltak ezek?

  • utazásra való felkészülés, a szükséges dokumentumok beszerzése: személyi dokumentumok, EU Tajkártya, oltási igazolás, utas- és poggyászbiztosítás megkötése, repülőjegy vásárlása
  • kulturális felkészítés, az ország történelmének, helyi adottságoknak, szokásrendnek, hagyományoknak a megismerése
  • a kapcsolattartási felületek kialakítása, mind a gyerekekkel, mind a szülőkkel: Messenger, facebook csoportok, blog
  • az osztálykirándulásokra vonatkozó iskolai szabályok ismertetése a házirendből
  • a fogadó családokkal való viselkedési formák ismertetése: pl. segítség felajánlása ház körüli teendőkben, vacsora után csendben készülődés lefekvéshez, hangoskodás elkerülése
  • előzetes zoom meeting a fogadó iskolával és a partner csoport tanáraival
  • beszélgetés olyanokkal, akik részt vettek ilyen diákmobilitáson: blog figyelése és kapcsolatfelvétel az egyik környékbeli iskola kísérőtanárával és az egyik diákkal
  • játékos tréningfoglalkozás a résztvevőknek: mennyire ismerem magam és a társaimat, hogyan viselkedem váratlan helyzetekben, stb.
  • a feladatok konkretizálása (kinek mi lesz a feladata az úton?)

 

Tanulmányi munka

Hétköznapokon kb. a nap felét az iskolában töltötték a gyerekek, angol anyanyelvű tanárral. Legtöbbször csoportmunkában dolgozták fel a környezeti, fenntarthatósági problémák egyes területeit, és a megoldási lehetőségeket. Praktikus, jól áttekinthető nyomtatott tankönyvet kaptak, amit a projekt során végig használtak.

Szakmai kirándulások, látogatások

A projekttémához kapcsolódóan számos szakmai és kulturális kirándulást tettünk: Antequera városában meglátogattuk a dolmeneket,  illetve a történetüket bemutató múzeumot. A Torcal de Antequera Nemzeti Parkban bejártuk a kőlabirintus „zöld túravonalát”. Malagán az Alcazaba nevű, csodálatosan helyreállított hatalmas muszlim palota-erődöt ismerhettük meg. Ellátogattunk egy közeli bio-narancsfarmra, Benalmadenán pedig a termelői piacra. Egész napos buszos városnézésre utaztunk Rondába, Andalúzia legszebb történelmi városába.

Mindenütt, amerre jártunk, megfigyelhettük az ottani gyakorlatot az újrahasznosításra, öko-gazdálkodásra és a hulladékcsökkentésre. Többek között meglátogattunk egy „fenntartható hotelt” (Premium Hotel Malaga) és egy csomagolásmentes bio-boltot.

Személyes és online konferencián is részt vehettünk a turizmus és fenntarthatóság kapcsolatáról.

Projekt-termék

A tanulók kiscsoportban videóprojektet készítettek a fenntarthatóság egy-egy területéről, angol nyelven (Life on land; Ocean pollution).

Partneriskolai kapcsolatok

A malagai IES Huelin 6 évfolyamos középiskolával megkezdtük a partnerkapcsolatok kiépítését, szakmai látogatásra hívtuk iskolánkba két tanárukat.

Visszajelzések

Az iskola, a fogadó családok elégedettek voltak a gyerekekkel, szorgalmasak és együttműködők voltak. Nyelvi szintjük megfelelt a projekt elvárásainak.

A projekteredmények hasznosulása

Alapos okunk van bízni abban, hogy a DÖK szerepe növekedni fog az iskola „zöldítésében”. A szakmai kirándulásokon tapasztaltakhoz hasonlóan az iskolakert nálunk is megvalósítható lenne. A meglévő magaságyás gondozásába bekapcsolódhatnak a tanulók, és a szelektív hulladékgyűjtést is szeretnénk magasabb szintre emelni. Nagyon tetszett mindenkinek a „csomagolásmentes” iskolai büfé, amit mi is elindíthatnánk.

A program képes-szöveges beszámolójának, blogjának elérhetősége:

https://fay-doko-malaga.webnode.hu/

 

  1. május 22. Deákvarga Kinga és Krakovszky Barbara kísérőtanárok